Generalforsamling d. 28.01.23 Karholm haveforening.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent: Henrik
2. Valg af stemmetællere: Lydia og Joan.
3. Valg af referent Sarah
4. Formandens beretning
Det har været et godt år med god tilslutning til arrangementer og tak til festudvalget,
arbejdslørdag har været hyggeligt der er lavet en masse ting.
Alle haver med huse er solgt men tomme grunde er ikke solgt.
Drænet er tjekket og der er gennemløb men der bliver kigget på tilbud på spuling af
rører.
Det er konkluderet fra autoriseret at der sat en vandspærrer på som skal regulere
vandmængden.
Det har altid været et problem i haven med oversvømmelse.
Bestyrelsen har været på besøg hos andre haveforeninger det har været gode besøg,
hvor der er blevet snakket om hvordan de forskellige haver fungerer.
Der har været en del indbrud herude og vi har været i dialog med politiet og der er nu
skærpet opmærksomhed på folk der færdes herude, bestyrelsen henstiller til at hvis
man oplever/ser noget skal man ikke begynde på selvtægt men kontakte politiet. Der
kan laves forskellige tiltag i de forskellige haver som kan sikre dem, dog hvis man
sætter kamera op må de ikke filme på offentlige veje. Der er alarm i fælleshuset og
maskinrummet. Der bliver arbejdet på bedre lys rundt om. Bestyrelsen kan hvis det
ønskes være behjælpelige med at indhente tilbud på alarm til medlemmernes haver.
5. Festudvalgets beretning
festudvalget: der er snakket om hvorfor man er 6, i udvalget og der er sidste år brugt 56
timer på fest udvalget og derfor er 6 nødvendigt.
Kommentar: der har været forvirring siden sidste generalforsamling for der blev valgt 5
personer, men der var 6, der var i udvalget og det undrer bare.
6. Aflæggelse af regnskab
Regnskabet gennemgås slavisk.
Status anno 2022. gennemgås
Projekter: der er lavet en konto, til projekter hvor kan øremærkes penge til projekter i
foreningen, så skal man ikke regulere i kassebeholdningen, bestyrelsen mener det er en
fordel fordi de er fast til projekter.
Spørgsmål til Vandpost, om det er pga. læk at den er høj?
Svar: Det er både det, men også fordi det har været tørt, der brugt mere end regnet
med, og bestyrelsen forsatte med budget der er lagt fra sidste bestyrelse.
Have container –der er smidt affald uden for grunden på marken, der ønskes at
containeren bliver hele sæsonen.
– Nogle har fået tilladelse af landmanden til at smide deres haveaffald på marken.
Bemærkning: Der burde stemmes om indkommende forslag før regnskabet,
– Svar man kan snakke om det også stemme om det efterfølgende.
Om posten festudvalg – Fælleshuset lejes ud, det er igennem festudvalget og derfor
indgår det ikke i regnskabet.
Hvornår laver festudvalget regnskab?
Svar: festudvalget ville selv udføre regnskab og aflægge det og selv bestemme hvad
pengene bruges til.
– der menes at de skal indgå i regnskabet.
– så beløbet fest udvalget har kan ikke tjekkes og ikke godkendes. Vi kan ikke tage det
ud af regnskabet som er sat.
Bemærkning medlem kan kun godkende budgettet med forbehold for festudvalgets
beløb.
Kommentar festudvalg, fælleshuset har været leje ud 2 gange, og der er kommet ekstra
ind pga. strøm og udleje.
Kommentar – Kunne det være en ide at festudvalget kom med deres egen regnskab, der
foreslås det kommer på evt. punktet.
Kommentar fra Kassereren: Det går ikke at det kører dobbelt og det er bestyrelsen der
har ansvaret, og rådgiver fra banken er efter dem ang. Festudvalgs posten, og det kan
risikere at blive set som hvidvask, og derfor er vi nødt til at synliggøre regnskabet.
Det forslås at bestyrelsen ændrer dette så det gennemsigtigt det skal være 1. punkt. Og
så kan det hænges op.
Regnskabet godkendes, med før nævnte bemærkning om festudvalgets regnskab.
7. Indkomne forslag
Forslag fra medlem, om godkendelse af opsætning af faste varmekilder i egen have.
Argument: folk vil gerne have eks. brændeovn, men det skal godkendes, der er andre
ulovlige varmekilder som er i haverne allerede.
Kommentar fra bestyrelsen: Det har været oppe tidligere og efter drøftelse med
beredskabschefen anvises det at der ikke kan sættes brændekilder op, dette er fra
kommunen. Og kommunen siger at der ikke er udløbsdato på. Men det kan muligvis
ændres, hvis forsamlingen kan godkende dette.
Den nye bestyrelse kan ikke garantere at der gives tillades men der kan arbejdes med
dette for at se hvad lovgivningen siger.
Hvis forslaget ikke godkendes, skal huse har faste varmekilder fjerne dem, da de er
ulovlige.
Der stemmes om at den nye bestyrelse skal arbejde videre med at det kan lovliggøres
at sætte varmekilder op og så kommer det ind i vedtægterne.
Det skal være skriftlig afstemning.
Afgivet stemmer
For: 14
Imod: 17
Ugyldige: 4
Endelig resultat: Der skal ikke arbejdes videre med godkendelse. Forslaget er
forkastet.
Tilladelse til beboelse om vinteren. – der ønskes at nogle fast er her om vinteren til
forhindring af indbrud. Lovgivningsmæssigt må vi ikke godkende at man må være her
fast i forhold til loven.
Der foreslås dialog med kommunen og der lægger et forslag om overnatning uden for
sæson.
Der snakkes om hvordan man kan bo her hele året, når der ikke er vand eller noget.
Overnatningsforslaget sløjfes og sættes sammen med næste forslag.
Forslag til ændring af reglement § 13
Ordlyd: I henhold til forpagtningsaftale med Nordborg Kommune, må overnatning finde
sted i perioden 1. maj til 30. september.
Ændres til:
I henhold til aftale med Sønderborg Kommune, er
overnatning tilladt i perioden fra 1. marts til 31. oktober.
I perioden 1. november til 28. februar er der åben for lejlighedsvis overnatning i
forbindelse med
weekender og ferier dog Maks 28 dage.
Det er ikke tilladt at have CPR. adresse i haven og anvende kolonihaven til
helårsbeboelse.
Det er et godt forslag som giver flere muligheder for foreningen, og vand mm kan man
evt. se på senere.
Der stemmes skriftligt.
For: 33
Imod: 4
Ugyldige:
Endelig resultat: Forslaget er vedtaget.
Forslag fra Medlem:
vedr. regel 11 i vedtægterne,
Vedtægterne § 11. er om regnskab og revision og da medlemmet ikke er her og menes
der i generalforsamlingen at dette ikke kan diskuteres på generalforsamlingen.
Da henvendelsen kom forsøgte bestyrelsen at få samtale med medlemmet, men det
kunne ikke lade sig gøre. Forslaget forkastes.
Kommentar: er det bestyrelsens pligt at gøre noget ved de ulovlige installeringer.
Svar – det kan bestyrelsen ikke da de ikke har adgang til det private rum. Men kan man
kendskab til ulovlige installationer kan man måske gøre opmærksom på dette og minde
købere om at dette skal bringes i orden. Alle har et ansvar og ikke kun bestyrelsen.
Forslag til vedtægtsændring
Vedtægternes § 9.2, med underpunktet: – Valg af festudvalg
Ændres til: – Valg af 3 personer til festudvalg
Begrundelsen for forslaget er, at de 3 valgte er ”tovholdere” og er dem der træffer
aftaler på festudvalgets vegne. Derudover aftaler disse 3 sammen med bestyrelsen,
hvor mange der yderligere skal tilknyttes festudvalget – disse tilknyttede vil få deres
medvirken i festudvalget godskrevet som arbejdstimer.
Kommentar: kan festudvalget spørger andre medlemmer om de vil hjælpe til
arrangement, så kan medlemmet sige ja og dermed kan medlemmerne sige ja og nej
som de vil. Og det er kun gældende til dette arrangement.
Kan man fastsætte et bestemt timeantal pr arrangement? Glæder det også
arbejdslørdag?
Bestyrelsen vil ikke pålægge festudvalget flere arbejdstimer, så er der en der har
ansvaret og indkalder dem der skal bruges – arbejdslørdag hvorfor er det kun
festudvalget hvorfor er det ikke de deltagende medlemmer?
Der bruges mange timer i festudvalget – og der håbes at det kan styrke sammenholdet.
Eks. Arbejdslørdag. Der ønskes tilmelding – og der kunne man måske sige jeg vil gerne i
køkkenet og andre valgmuligheder.
Der har været snak om at man skal lave en arbejdsgruppe til rengøring af fælleshus –
det har tidligere været en del af arbejdstimerne.
Afstemning:
For: 35
Imod: 3
Ugyldige:
Endelig resultat: Forslaget er vedtaget
Forslag til vedtægtsændring
Vedtægternes § 9.8
Beslutninger på generalforsamlingen træffes af de fremmødte stemmeberettigede
med simpelt flertal.
Ændres til:
Beslutninger på generalforsamlingen træffes af de fremmødte stemmeberettigede
med simpelt flertal og træder i kraft ved sæsonstart samme år.
Der er bekymringer om at det kan sætte begrænsninger for at noget besluttes på eks.
Ekstra ordinær og derfor skal vente til næste sæson før det træder i kraft.
Der diskuteres hvordan man kan ændre ordlyden i forslaget,
Forslag om at man kan lave et ekstra punkt, hvor evt. stigning af haveleje ikke er en
del af det, at det bliver til at når havelejen fastsættes er det til året/sæsonen efter.
Forslaget bliver forkastet – der er flere paragraffer der skal ændres hvis dette skal
kunne godkendes.
Forslag til vedtægtsændring
Vedtægternes § 3.1 – Med ordlyden: Som foreningens medlemmer kan optages
personer der lejer en have i Karholm Haveforening (aktive medlemmer) eller tidligere
lejere (passive medlemmer).
Forslag til ny ordlyd:
Som foreningens medlemmer kan optages personer der lejer en have i Karholm
Haveforening (aktive medlemmer) eller tidligere lejere (passive medlemmer).
Bestyrelsen kan udpege et tidligere medlem til æresmedlem. Personen skal have haft
have i mere end 25 år i Karholm og have været en aktiv og afholdt del af
fællesskabet. Som æresmedlem er man kontingentfri, men har samme rettigheder
som passive medlemmer.
Optagelsen sker på generalforsamlingen
Du skal have afsluttet din have. Hvem bestemmer om man er afholdt, det er
generalforsamlingen der vælger om den indstillede kan blive æresmedlem.
Det er en gestus fra foreningen til æresmedlem – passive har ikke stemmeret og ikke
adgang til generalforsamlingen. Rettelse fra bestyrelsen passive medlemmer er
velkommen til generalforsamlingen, men har ikke stemmeret.
Ændringsforslag til ordlyd:
Som foreningens medlemmer kan optages personer der lejer en have i Karholm
Haveforening (aktive medlemmer) eller tidligere lejere (passive medlemmer).
Bestyrelsen kan udpege et tidligere medlem til æresmedlem. Personen skal have haft
have i mere end 25 år i Karholm. Som æresmedlem er man kontingentfri, men har
samme rettigheder som passive medlemmer.
Ændringen er godkendt.
For: 38
Imod: 0
Ugyldige:
Endelig resultat: Forslaget er godkendt.
Forslag til vedtægtsændring
Vedtægterne 9.4
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til
formanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
Forslag/vedtægtsændringer fremlægges mandag, onsdag og fredag kl. 15.00 til
17.00, før generalforsamlingen.
Ændres til:
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til
formanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
De indkomne forslag ophænges i opslagstavlen ved fælleshuset senest mandag kl.
15.00 inden generalforsamlingen.
Der ønskes at de bliver tilgængelige digitalt. Enten på mail, eller anden måde.
Hvis det bliver vedtaget, skal bestyrelsen huske at navne på hvem der forslår det skal
fjernes.
Det må være det enkelte medlem der har ansvaret for at deres oplysninger passer.
Ændring af ordlyd i forslag:
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til
formanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
De indkomne forslag ophænges i opslagstavlen ved fælleshuset senest mandag kl.
15.00 inden generalforsamlingen og sendes digitalt via mail.
Ændringen er godkendt
For: 38
Imod: 0
Ugyldige:
Endelig resultat: Forslaget er godkendt
8. Godkendelse af budget for 2023 – container beløb ønskes sat op til 10.000kr det er
ikke alle der har trailer eller bil, begrundelsen at man ikke kan komme af med
haveaffaldet.
Hvad gjorde man inden containeren? Kan foreningen købe en trailer der bruges til
dette. Dette er undersøgt og omkostninger til dette er større end
containeromkostningerne. Det forslås at beløbet til container sættes op.
Det er det økonomiske aspekt beslutningen er taget ud fra. Der kan laves en plads
til den hvor den er. Evt. med hæk eller hegn omkring.
Man kan evt. lave en arbejdsopgave omkring containeren. Hele sæsonen koster det
10.000kr
Der er ønske om at beløbet hæves.
Afstemningen om beløb på container post hæves
For: 22
Imod: 11
Resultat: Beløbet hæves.
Skal der ikke sorteres mere i haveaffald og der henstilles til at den nye bestyrelse
sætter sig ind i dette.
Budget er enstemmigt godkend på generalforsamlingen med ændring på container
beløb.
9. Fastlæggelse af haveleje og kontingent for 2024 – der er ingen ændringer.
10. Fastlæggelse af antal arbejdstimer i 2023 – vi har 10timer de 6 skal være alm. De 4.
kan bruges enten på arbejdes lørdag eller alm arbejdsopgave.
Der ønskes en bestemt dag hvor man udfylder arbejdstime sedler. Der er opgaver
nok men om det er dem folk vil have er spørgsmålet.
Hvis ikke alle kan komme på listen så burde timerne sættes ned. Eller dele helsæsons
opgaver måske kan deles.
Der er nogle steder hvor man ikke har holdt området godt nok.
Arbejdsopgaverne er et punkt bestyrelsen skal være opmærksom på.
Der er forsat tilmelding til arbejdslørdag.
Vi forsætter timerne som de er.
11. Fastlæggelse af betaling for udeblivelse af arbejdstimer – den er nu på 150kr den
forsætter som hidtil.
12. Valg af kassere (På valg er Harry Jørgensen)
Harry genopstiller – Irene stiller op.
Skriftlig afstemning
For Harry: 23
For Irene: 13
Ugyldige: 1
Endelig resultat: Harry genvalgt
13. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer (På valg er Henrik Sørensen og Inge Jørgensen)
Inge modtager genvalg
Henrik modtager genvalg
Ingen andre stiller op. Inge og Henrik er genvalgt
14. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter (På valg er Sarah Rasmussen og Søren Mattiesen)
Søren genopstiller
Sarah genopstiller
Ingen andre stiller op. Søren og Sarah er genvalgt.
15. Valg af 2 revisorer (På valg er Oksana Zagorulko og Chris Sørensen)
Oksana og Chris genopstiller
Ingen andre stiller op.
De er begge genvalgt.
16. Valg af 1 revisorsuppleant (På valg er Harry Andersen)
Harry Andersen genopstiller ikke
Forslag om Irene. Irene er blevet valgt.
17. Valg af 3 medlemmer til festudvalget –
Der er kommet ændringer fra bestyrelsen ang. Betalinger fra arrangementer. Og
det er i bestyrelsen vedtaget at der bliver indkøbt en betalings maskine og derfor
behøver fest udvalget ikke længere en kasse, der bliver lavet et coopkort som
bruges til deres butikker, dette er tilknyttet foreningens konto og det samme med
betalingsmaskinen.
Mie og Lydia stiller op og Eva og Randi.
Afstemningen er skriftlig.
Mie, Lydia og Randi er valgt.
18. Eventuelt –
Opfordring til at budget og regnskab sendes med når forslag til eller indkaldelse til
generalforsamling.
Den nye bestyrelse burde give en øl.
Skifte mellem lige og ulige uger på arbejdslørdag.
Indkøb af støvsuger til rengøring af fælleshuset. Man kan både få en der støvsuger
og vasker samtidig.
Formanden siger tak for god opførsel og tak fordi I kom.